Jag avslog Maisas användarvillkor och kommer inte åt Maisa. Vad ska jag göra?

Om du avslog Maisas användarvillkor loggar du in på nytt i Maisa med stark autentisering och godkänner tjänstens användarvillkor. Sedan kan du åter använda Maisa.

Varför ser jag flera konton och användarprofiler i Maisa?

Om du har rättigheter att sköta en annan persons ärenden i Maisa ser du i Maisa inte bara ditt eget konto, utan också kontot för den person vars ärenden du har rätt att sköta. Om du sköter flera personers ärenden i Maisa kan du se alla dessa personers Maisakonton.

Du kan se flera användarkonton i Maisa även om du i MittKanta förbjudit utlämning av dina uppgifter mellan olika register. Om du förbjudit att uppgifter om dig utlämnas mellan olika hälsovårdsorganisationer, ser du i Maisa flera Maisakonton i ditt eget namn. Ett av dessa är ditt så kallade huvudkonto (till exempel klientrelationen i Helsingfors stad). Om du till exempel uträttar ärenden både inom Helsingfors stads och HUS tjänster, ser du uppgifterna om dessa ärenden i sina egna Maisakonton på grund av förbuden mot utlämning av uppgifter.

Om du ser flera Maisakonton måste du i varje enskilt fall välja vilket registers eller kontos uppgifter du vill granska. Med tangenten Byt i navigatorn ovan kan du gå från ett konto till ett annat.

Kom ihåg att godkänna användarvillkoren för uträttande av en annan persons ärenden

Kom ihåg att godkänna inte bara Maisas användarvillkor, utan vid behov även de användarvillkor som behövs då en annan persons ärenden ska skötas. Du kan inte sköta den andra personens ärenden förrän användarvillkoren för uträttande av annan persons ärenden är godkända.

Användarvillkoren för uträttande av annan persons ärenden ska godkännas också om du förbjudit utlämnande av uppgifter i MittKanta och du uträttar ärenden i flera än en organisation som använder Maisa (HUS, Helsingfors, Vanda och Kervo välfärdsområde, Grankulla). Genom att godkänna användarvillkoren för uträttande av annan persons ärenden säkerställer du att du kan se alla dina Maisakonton.

Hur förbud mot utlämning av uppgifter påverkar Maisas aviseringsinställningar

Om du i MittKanta har gjort förbud mot att utlämna information påverkas också Maisas aviseringsinställningar.

Exempel: Du får i Maisa en avisering om nya händelser som avser ett annat besök än ditt ”huvudkontos” (t.ex. Helsingfors stads) tjänster. Det kan t.ex gälla ett besök i HUS. Den avisering du får i Maisa har samma format som de aviseringar som gäller ärenden som uträttas för en annan person. Du kan alltså få ett meddelande som lyder ”Hej [ditt eget namn], du är befullmäktigad att sköta ärenden för [ditt eget namn]”. Det här beror på att det mellan dina Maisakonton tekniskt sett har ställts in en rättighet att sköta andras ärenden. På detta sätt blir det möjligt för dig att se alla dina Maisakonton via bara en enda inloggning.

I Maisa hittar du ytterligare uppgifter om verkningarna av det förbud mot utlämning av uppgifter som du gjort i MittKanta.

Varför visas inte mitt kommande besök på Maisas ingångssida?

Kommande besök hos social- och hälsovården dyker upp på ingångssidan när det är under 14 dagar kvar till dem.

Om det är längre än två veckor till besöken ser du dem i Händelser.

Varför får jag inga aviseringar om meddelanden som kommit till mig eller om färdiga undersökningsresultat?

Du får aviseringar via Maisa bara om du tillåtit aviseringar. Kontrollera dina aviseringsinställningar och tillåt aviseringar.

Se även: Vad påverkas av aviseringsinställningarna? Hur ändrar jag mina aviseringsinställningar och hurdana aviseringar får jag?

Se även: Hur kan jag ändra aviseningar som mobilappen sänder?

 

Jag fick ett meddelande om ett undersökningsresultat som blivit klart. Varför kan jag inte se resultatet?

När ditt resultat är klart får du en avisering om detta på Maisas första sida. I aviseringen ser du även datumet för den händelse som anknyter till resultatet. Händelsen kan vara t.ex. ett besök eller ett samtal under vilket undersökningarna ordinerats.

Resultaten visas i Maisas avsnitt Undersökningsresultat, oftast i datumordning. Om du vill granska resultat enligt provtagningsdag kan du använda filtret ”Enskilda undersökningsresultat” i avsnittet Undersökningsresultat. Observera att när du använder filtreringen kan resultatets datum skilja sig från det datum som du ser i aviseringen på första sidan.

Se även: Varför ser jag inte alla mina social- och hälsovårdsuppgifter och undersökningsresultat i Maisa?

Varför kan jag inte sända meddelanden till en viss yrkesperson eller enhet?

HUS, Helsingfors, Vanda-Kervo välfärdsområde och Grankulla har fastställt vilka enheter som använder Maisas meddelandefunktion och vem man kan sända meddelanden till via Maisa. Kontakta vid behov den enhet inom social- eller hälsovården som du anlitar.

Varför ser jag inte alla mina social- och hälsovårdsuppgifter och undersökningsresultat i Maisa?

Ibland tar det tid att överföra anteckningar om mottagningsbesök samt besökssammanfattningar till Maisa. Om du inte ser uppgifterna om ditt besök i Maisa inom fyra dagar från besöket kan du vända dig till den enhet som behandlade dig.

Notera emellertid att vissa resultat från laboratorie- och röntgenundersökningar visas i Maisa först efter att yrkespersonen diskuterat resultaten med dig.

Inte alla gamla klient- och patientuppgifter har överförts från de gamla systemen till Apottisystemet, som ju fungerar i bakgrunden till Maisa. Till exempel uppgifter om dina mediciner uppdateras i samband med ditt första mottagningsbesök. Vid behov ser du dina gamla hälsovårdsuppgifter på MittKanta.

Varför har det gjorts en besökssammanfattning för mig fastän jag inte varit på mottagning eller gjort ett besök?

Bland de dokumentationer som visas i Maisa finns mycket olika social- och hälsovårdshändelser. Du kan alltså se en besökssammanfattning i Maisa även om du egentligen inte har varit på mottagning. Detta beror på att det i Maisas dokumentationer inte är endast mottagningsbesök som räknas som besök, utan även distansmottagningar, telefonsamtal, dokumentationer som en social- eller hälsovårdsanställd gjort osv., samt t.ex. konsultationer under vilka yrkespersonen skött klientens/patientens ärenden.

Jag har begärt min patientjournal. Var hittar jag den?

Du hittar den via Meny > Dokumentcenter. Filen skickas i pdf-format, så se till att du har installerat ett pdf-läsprogram.

Vad ska jag göra om jag hittar fel i mina uppgifter i Maisa?

Om du upptäcker fel i till exempel din besökssammanfattning kontakta den social- eller hälsovårdsenhet som gjort den aktuella dokumentationen.