Hylkäsin Maisan käyttöehdot enkä pääse käyttämään Maisaa. Mitä voin tehdä?
Jos hylkäsit Maisan käyttöehdot, kirjaudu Maisaan uudelleen vahvaa tunnistautumista käyttäen ja hyväksy palvelun käyttöehdot. Näin pääset käyttämään Maisaa.
Miksi näen Maisassa useita tilejä tai käyttäjäprofiileja?
Jos sinulla on oikeus asioida Maisassa toisen henkilön puolesta, näet Maisassa oman Maisa-tilisi lisäksi myös sen henkilön Maisa-tilin, kenen puolesta pystyt asioimaan. Jos puolesta-asioitavia on useita, näet Maisassa heidän kaikkien Maisa-tilit.
Voit nähdä Maisassa useita käyttäjätilejä myös silloin, jos olet asettanut OmaKannassa tiedoillesi luovutuskieltoja eri rekisterien välillä. Jos olet kieltänyt tietojesi luovuttamisen terveydenhuollon organisaatioiden välillä, näet Maisassa omissa nimissäsi useampia Maisa-tilejä, joista yksi on niin sanottu päätilisi (esimerkiksi Helsingin kaupungin asiakkuus). Jos asioit esimerkiksi sekä Helsingin että HUSin palveluissa, näet näitä asiointeja koskevat tiedot omilla Maisa-tileillään tietojen luovutuskiellon vuoksi.
Jos sinulla näkyy useita Maisa-tilejä, sinun tulee valita, minkä rekisterin tai tilin tietoja haluat kulloinkin tarkastella. Pääset siirtymään tilien välillä ylänavigaattorin Vaihda-painikkeen kautta.
Hyväksythän puolesta-asioinnin käyttöehdot
Muistathan hyväksyä Maisan käyttöehtojen lisäksi tarvittaessa myös puolesta-asioinnin käyttöehdot. Puolesta-asioinnin käyttöehdot tulee hyväksyä ennen kuin voit toimia toisen henkilön puolesta-asioijana.
Puolesta-asioinnin käyttöehdot tulee hyväksyä myös siinä tapauksessa, että olet tehnyt tietojen luovutuskieltoja OmaKannassa ja asioit useamman kuin yhden Maisaa käyttävän organisaation palveluissa (HUS, Helsinki, Vantaan ja Keravan hyvinvointialue, Kauniainen). Hyväksymällä puolesta-asioinnin käyttöehdot varmistat, että saat kaikki Maisa-tilisi näkyviin.
Tietojen luovutuskieltojen vaikutukset Maisan ilmoitusasetuksiin
OmaKannassa tekemäsi tietojenluovutuskielto vaikuttaa myös Maisan ilmoitusasetuksiin.
Kun saat Maisasta ilmoituksen uusista tapahtumista, jotka liittyvät käyntiisi muualla kuin ”päätilisi” (esimerkiksi Helsingin kaupungin) palveluissa (esimerkiksi käynti HUSissa), Maisasta saamasi ilmoitus on samassa muodossa kuin jos se koskisi asiointia toisen henkilön puolesta. Voit siis saada viestin ”Hei [oma nimesi], olet henkilön [oma nimesi] puolesta-asioija”. Tämä johtuu siitä, että Maisa-tiliesi välille on teknisesti asetettu puolesta-asiointioikeus, joka mahdollistaa kaikkien Maisa-tiliesi näkymisen yhdellä kirjautumisella.
Lisätietoja OmaKannassa tehdyn tietojen luovutuskiellon vaikutuksista löydät Maisasta.
Miksi en näe tulevaa käyntiäni Maisan etusivulla?
Tulevat sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden käynnit ilmestyvät Maisan etusivulle, kun niihin on aikaa alle 14 vuorokautta.
Tulevat käynnit, joihin on aikaa yli kaksi viikkoa, löydät Tapahtumat-sivulta.
Miksi en saa ilmoituksia minulle tulleista viesteistä tai valmistuneista tutkimustuloksista?
Saat Maisan kautta ilmoituksia vain, jos olet sallinut ilmoitukset. Tarkistathan ilmoitusasetuksesi ja sallit ilmoitukset.
Katso myös: Mihin kaikkeen ilmoitusasetukset vaikuttavat? Miten voin muokata sitä, millaisia ilmoituksia saan?
Katso myös: Miten voin muokata mobiilisovelluksen lähettämiä ilmoituksia?
Miksi sain ilmoituksen valmistuneesta tutkimustuloksesta mutta en näe sitä?
Kun tutkimustuloksesi on valmistunut, saat asiasta ilmoituksen Maisan etusivulle. Ilmoituksesta näet myös tutkimustulokseen liittyvän tapahtuman päivämäärän. Tapahtuma voi olla esimerkiksi käynti tai puhelu, jonka yhteydessä tutkimukset on määrätty.
Tutkimustulokset näkyvät Maisan Tutkimustulokset-osiossa lähtökohtaisesti tapahtuman päivämäärän, esimerkiksi laboratoriokokeiden määräyspäivän, mukaan. Jos haluat mieluummin tarkastella tuloksia näytteenottopäivämäärän mukaan, voit käyttää Tutkimustulokset-osiossa olevaa Yksittäiset tutkimustulokset -suodatinta. Huomaathan, että suodatinta käyttäessäsi tuloksen päivämäärä voi siis olla eri kuin etusivun ilmoituksessa näkemäsi päivämäärä.
Katso myös: Miksi en näe Maisassa kaikkia sosiaali- ja terveystietojani ja tutkimustuloksiani?
Miksi en voi lähettää viestiä haluamalleni ammattilaiselle tai tiettyyn yksikköön?
HUS, Helsinki, Vantaan ja Keravan hyvinvointialue sekä Kauniainen ovat linjanneet, missä yksiköissä Maisan viestitoiminto on käytössä ja kenelle Maisan kautta on mahdollista lähettää viestejä. Ota tarvittaessa yhteyttä omaan sosiaali- tai terveydenhuollon toimipisteeseesi.
Miksi en näe Maisassa kaikkia sosiaali- ja terveystietojani ja tutkimustuloksiani?
Joissain tapauksissa vastaanottokäyntiin liittyvien merkintöjen ja käyntiyhteenvedon siirtyminen Maisaan voi viedä hetken. Jos käyntisi merkinnät eivät ole näkyvissä Maisassa neljän päivän kuluttua käynnistä, ole yhteydessä sinua hoitaneeseen yksikköön.
Huomaathan, että osa laboratorio- ja röntgentutkimusten tuloksista tulee Maisassa näkyviin vasta, kun ammattilainen on keskustellut tuloksista kanssasi.
Kaikkia vanhoja asiakas- ja potilastietoja ei ole siirretty aiemmista asiakas- ja potilastietojärjestelmistä Apotti-järjestelmään, joka toimii Maisan taustalla. Esimerkiksi lääkitystietosi päivittyvät ajan tasalle ensimmäisen vastaanottokäyntisi yhteydessä. Tarvittaessa näet vanhat terveydenhuollon tietosi OmaKannasta.
Miksi minulle on tehty käyntiyhteenveto, vaikka en ole käynyt vastaanotolla tai muussa tapaamisessa?
Maisassa näkyvät kirjaukset pitävät sisällään hyvin erilaisia sosiaali- ja terveydenhuollon tapahtumia. Voit siis nähdä Maisassa käyntiyhteenvedon, vaikka et olisi varsinaisesti käynyt vastaanotolla. Tämä johtuu siitä, että Maisan kirjauksissa käynneiksi voidaan lukea vastaanottokäynnin lisäksi myös esimerkiksi etävastaanotto, puhelu, sote-ammattilaisen tekemä kirjaus tai vaikkapa konsultaatio, jonka aikana ammattilainen on hoitanut asiakkaan/potilaan asiaa.
Olen pyytänyt omaa potilaskertomustani. Mistä löydän sen?
Pyytämäsi asiakas- tai potilaskertomuksesi löydät kohdasta Valikko – Asiakirjat. Tiedosto toimitetaan pdf-muodossa, joten varmistathan, että sinulla on käytössäsi tarvittava pdf:n lukuohjelma.
Mitä teen, jos tiedoissani on virheitä?
Jos huomaat virheen esimerkiksi käyntiyhteenvedossasi, ota yhteyttä kyseisen kirjauksen tehneeseen sosiaali- tai terveydenhuollon yksikköön.