Mihin voin ilmoittaa virheellisistä ilmoituksista? Saan Maisassa toiselle henkilölle tarkoitettuja ilmoituksia.

Todennäköisesti kyse on inhimillisestä virheestä ja sinun puhelinnumerosi/sähköpostiosoitteesi on kirjattu virheellisesti jonkun toisen henkilön tietoihin.

Jos asut Uudellamaalla, sinun kannattaa olla yhteydessä omaan sosiaali- tai terveydenhuollon palveluntarjoajaasi Maisan kautta. Kirjaudu Maisa-asiakasportaaliin tai avaa Maisan mobiilisovellus. Valitse valikosta Esitä kysymys > Lähetä palaute teknisestä toiminnasta. Jos et käytä Maisaa, voit ottaa yhteyttä omaan sosiaali- tai terveydenhuollon toimipisteeseesi.

Jos et asu Uudellamaalla, sinun kannattaa olla yhteydessä HUSiin esimerkiksi HUSin yleisten palautekanavien kautta: https://www.hus.fi/potilaalle/opas-potilaalle/oikeutesi-potilaana/anna-palautetta.

Miksi Maisani näyttää erilaiselta kuin ystävälläni tai perheenjäsenelläni?

Maisan sisältö ja näkymät vaihtelevat käyttäjäkohtaisesti, sillä Maisa on yhteydessä potilas- ja asiakastietoihisi. Se, mitä näet omassa Maisassasi, riippuu siitä, minkä tahon asiakkaana/potilaana olet ja millaista hoitoa tai palvelua saat.

Eroavaisuuksia voi olla esimerkiksi ajanvaraus- ja yhteydenottotavoissa. Jotkin Maisan osiot ovat näkyvillä vain tietyille potilas- tai asiakasryhmille.

Miksi en pääse kirjautumaan Maisaan?

Varmista, että olet asiakkaana tai potilaana joko HUSin erikoissairaanhoidossa tai Helsingin, Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen tai Kauniaisten sosiaali- ja terveydenhuollossa.

Jos olet jonkin em. tahon asiakas/potilas eikä kirjautuminen onnistu

  • Tarkista, että olet valinnut oikean tunnistautumispalvelun, kuten oikean pankin. Jos ongelma on tunnuksissa, esimerkiksi pankkitunnuksissa, ole yhteydessä omaan pankkiisi.
  • Jos saat ilmoituksen ”Kirjautuminen epäonnistui”, yritä hetken kuluttua uudelleen tai kokeile toista selainta.
  • Jos ongelma ilmenee vahvan tunnistautumisen vaiheessa, ongelma voi olla tunnistautumispalvelussa. Maisaan tunnistaudutaan Suomi.fi-tunnistautumispalvelun kautta, ja tunnistautumiseen liittyvissä ongelmissa voit olla yhteydessä Kansalaisneuvontaan (www.kansalaisneuvonta.fi, puh. 0295 000).
  • Maisassa saattaa olla hetkellinen huoltokatko. Yritä hetken päästä uudelleen.

Tietyissä häiriökäyttäytymistapauksissa asiakkaalta voidaan evätä pääsy Maisaan.

Huomaathan, että jos olet poistanut Maisa-tilisi käytöstä, et voi itse uudelleen aktivoida tiliäsi, vaan sinun tulee ottaa yhteyttä omaan sosiaali- tai terveydenhuollon yksikköösi.

Katso myös: Kuka voi käyttää Maisaa?

Mitä teen, jos en pääse kirjautumaan Maisaan?

Maisaan kirjautumisessa saattaa joskus esiintyä lyhytaikaisia katkoja, joiden aikana kirjautuminen ei onnistu. Kannattaa yrittää hetken päästä uudelleen. Voit myös tarkistaa Maisan häiriötiedotteista, onko palvelussa mahdollisesti meneillään päivitys tai huoltotyö, jonka aikana Maisa ei ole käytettävissä.

Jos kirjautuminen ei toimi, voit kokeilla seuraavia toimenpiteitä:

  • Tyhjennä selaimen välimuisti ja poista myös evästeet. Sen jälkeen yritä kirjautua uudelleen.
  • Kokeile, pääsetkö Maisaan toisella selaimella tai toisella laitteella.
  • Varmista, että käytät uusimpia selainversioita ja että laitteesi päivitykset ovat ajan tasalla.
  • Varmista, että selaimesi tietosuoja-asetukset tai virustorjuntaohjelmat eivät estä Maisan käyttöä.

Kirjautumisessa kannattaa käyttää Maisan omalta sivulta tai mobiilisovelluksesta löytyvää kirjautumispainiketta.

Minut kirjattiin ulos Maisasta. Mitä tapahtui?

Sinut kirjataan automaattisesti ulos Maisasta, jos olet käyttämättä Maisaa yli 20 minuuttia. Palvelu huomauttaa aikarajan lähestymisestä ennen uloskirjaamista.

Joskus uloskirjaus voi johtua palvelimen virhetilanteesta. Kirjaudu uudelleen ja voit jatkaa asiointia normaalisti.

Mihin voin ottaa yhteyttä, jos minulla on kysyttävää?

Nopeimmin saat kysymykseesi vastauksen, kun kirjaudut Maisaan ja lähetät kysymyksen suoraan Maisan kautta. Valitse Valikko > Esitä kysymys.

Jos haluat antaa palautetta Maisan toiminnasta, valitse Valikko > Esitä kysymys > Lähetä palaute teknisestä toiminnasta tai ole yhteydessä omaan sosiaali- tai terveydenhuollon yksikköösi.

Jos sinulla on terveydentilaasi tai omaan tilanteeseesi, hoitoosi tai palveluusi liittyvä kysymys, valitse Valikko > Esitä kysymys > Lähetä hoitoon tai palveluun liittyvä kysymys.