Försäkra dig om att du är klient eller patient inom antingen HUS specialsjukvård eller inom social- och hälsovården i Helsingfors, Vanda-Kervo välfärdsområde eller Grankulla.
Om du är patient eller klient i någon av de ovan nämnda instanserna och inloggningen inte lyckas
- Kontrollera att du har valt rätt identifieringstjänst (t.ex. bank). Om problemet gäller koder, till exempel bankkoderna, kontakta din bank.
- Om du ser meddelandet ”Inloggningen misslyckades” försök igen eller prova en annan webbläsare.
- Om det uppstår problem vid stark autentisering under inloggningen kan det bero på identifieringstjänsten. Du loggar in på Maisa via Suomi.fi och vid problem med identifieringen kan du ta kontakt med Medborgarrådgivningen (www.medborgarradgivning.fi, tfn 0295 000).
- Det kan förekomma kortvariga serviceavbrott i Maisa. Försök då att logga in på nytt om en stund.
I vissa fall av störande beteende kan klienten nekas tillgång till Maisa.
Notera att om du inaktiverat ditt Maisakonto kan du inte själv på nytt aktivera det. Du måste då kontakta din egen social- eller hälsovårdsenhet.
Se även: Vem kan använda Maisa?
Vad gör jag om jag inte kan logga in på Maisa?
Det kan ibland uppstå korta avbrott under vilka det inte går att logga in på Maisa. Försök då logga in på nytt om en stund. Du kan också kontrollera om det står något i Maisas störningsmeddelanden om eventuella pågående uppdateringar eller reparationer som gör att Maisa inte fungerar.
Om du inte lyckas logga in pröva då följande åtgärder:
- Töm webbläsarens cacheminne och ta bort även kakorna. Försök sedan logga in på nytt.
- Pröva att logga in med en annan webbläsare eller apparat.
- Se till att du använder de nyaste webbläsarversionerna och att din apparat har alla uppdateringar.
- Försäkra dig också om att din webbläsares dataskyddsinställningar eller virusskydd inte hindrar Maisa från att starta.
När du loggar in använd helst den inloggningstangent som finns på Maisas egen webbsida eller i mobilappen.
Fick du hjälp av detta innehåll?
Tack för din respons!
Berätta gärna kort vilka uppgifter du sökte men inte hittade. Genom att ge respons hjälper du oss att förbättra vårt innehåll.
Kom ihåg att inte inkludera egna hälsouppgifter eller andra personliga uppgifter i din respons. Notera också att alla svar är anonyma och att vi därför inte kan besvara dem.