Uppdatera dina kontaktuppgifter
Dina officiella adressuppgifter uppdateras i Maisa direkt från befolkningsdatasystemet. Om du vill lägga till en tillfällig adress eller uppdatera ditt telefonnummer eller din e-postadress gå till Meny > Personuppgifter.
Lägg till kontaktperson med tanke på nödsituationer
Du kan bland dina uppgifter ange en eller flera kontaktpersoner som du vill att ska kontaktas i nödsituationer och till vilka man får lämna ut uppgifter om dig. Om du lägger till flera kontaktpersoner kom ihåg att ange vem som är den primära. Du lägger till kontaktpersoner i Meny > Personuppgifter.
För minderåriga är kontaktpersonen automatiskt vårdnadshavaren. Uppgiften om vårdnadshavare kommer från befolkningsdatasystemet och därför kan man inte själv ändra den. En person som är anställd inom social- eller hälsovård kan emellertid vid behov ändra den primära vårdnadshavaren till den andra, t.ex. ändra första vårdnadshavare från pappan till mamman eller tvärtom.
Anmäl dig till kön för avbokade tider
När du bokar tid i Maisa kan du ställa dig i kön för avbokade tider förutsatt att den aktuella bokningstypen erbjuder möjlighet att använda denna kö. Via kön för avbokade tider kan du bli erbjuden en mottagningstid som blivit ledig på grund av avbokning, om den nya tiden är minst tre dagar före din ursprungliga bokning.
Den erbjudna tiden visas i Maisa där du antingen kan godkänna eller avböja den. Den erbjudna tiden hålls reserverad för dig i 15 timmar. Även om du avböjer den erbjudna tiden är du kvar i kön för avbokade tider.
Om du köar för en avbokad tid kontrollera att du tillåtit aviseringar i dina aviseringsinställningar.
Förbered dig för kommande mottagningsbesök
Du förbereder dig för en mottagning genom att fylla i dina uppgifter i Maisa redan i förväg. Du kan dokumentera eller granska bl.a. dina kontaktuppgifter, nuvarande mediciner, allergier och aktuella diagnoser.
Du kan också fylla i de frågeformulär och förhandsuppgiftsblanketter som yrkespersonen eventuellt sänt dig.
Fyll i självbedömningsenkät
I Maisa kan du fylla i två slags enkäter:
- enkäter till stöd för egenvård som alltid är tillgängliga, till exempel bedömning av risken att insjukna i typ 2-diabetes, enkät om risker med användning av rusmedel och enkät om ångest
- enkäter som yrkespersonen sänder dig.
Alltid tillgängliga enkäter
Du kan fylla i enkäten och skicka svaren till en yrkesperson. Då sparas svaren bland dina patient- eller klientuppgifter. Alltid tillgängliga enkäter hittar du i Meny > Självbedömningar och frågeformulär.
Observera att yrkespersonen inte automatiskt kontaktar dig när du fyllt i enkäten. Du kan dock själv kontakta service- eller vårdleverantören via Meny > Ställ en fråga.
Enkäter som yrkespersonen sänder
Yrkespersoner kan skicka olika enkäter med förhandsinformation och frågor till dig till exempel med anledning av ett kommande besök eller din vård. När en yrkesperson sänt dig en enkät ser du den på Maisas första sida.
Utnyttja Maisa som stöd för din egenvård
Tillsammans med en yrkesperson kan du bestämma vad du själv regelbundet kan göra för att upprätthålla hälsan och för din egenvård. Dessa dyker sedan upp i Maisa som uppgifter att göra och du hittar dem i Meny > Att göra. Du kan också själv lägga till uppgifter för dig och dessa uppgifter visas sedan för de yrkespersoner som sköter dig. Om du vill kan du också få en påminnelse om uppgifterna.
Ändra språkval
I Maisa går det bra att separat välja dels kontaktspråket, dels språket för layouten.
Kontaktspråket är det språk du vill använda när du anlitar social- och hälsovården. Det valda kontaktspråket avgör på vilket språk du får till exempel olika aviseringar och besökssammanfattningar. Kontaktspråket väljer du i Meny > Personuppgifter.
Språket för layouten gäller de olika menyerna, rubrikerna och annat Maisainnehåll. Språket för layouten kan du ändra via jordglobsikonen i den övre navigationen.
Mobilappen Maisa använder samma språk som mobilenheten. Om enhetens språk är något annat än finska, svenska eller engelska väljer mobilappen Maisa automatiskt finska. Om du vill kan du byta språk via Meny > Kontoinställningar.
Språkvalet fungerar i Maisa-appens version 10.7.2 och nyare versioner. Androidanvändare måste se till att apparatens operativsystem är version 13 eller nyare.
Följ med hur dina resultat utvecklas via olika trendbeskrivningar
Om du via Maisa har fyllt i enkäter med siffersvar kan du följa med hur dina resultat utvecklas via olika trendbeskrivningar. Sådana enkäter är till exempel de som handlar om risker med alkoholbruk (AUDIT) och sinnesstämning (RBDI) samt symptomförfrågan för höftpatienter (Oxford Hip Score).
Trendbeskrivningar hittas via Meny > Trendbeskrivning.
Ge ditt samtycke till vetenskapliga undersökningar
Om du vill delta i vetenskapliga undersökningar kan du ge ditt samtycke i Maisa. Då ger du yrkespersonerna lov att kontakta dig angående vetenskapliga undersökningar. Du kan när som helst återta ditt samtycke om du så önskar.
Du ger ditt samtycke i Meny > Självbedömningar och frågeformulär > Samtycke till kontakt gällande eventuella kommande vetenskapliga undersökningar.
Vad är nytt i Maisa?
För att användarna ska kunna betjänas så bra som möjligt utvecklar vi klientportalen Maisa kontinuerligt. Utvecklingen sker i samarbete med Oy Apotti Ab, HUS, Helsingfors stad samt Vanda och Kervo välfärdsområde.
Här hittar du information om de viktigaste ändringarna som gjorts i Maisa. Denna information hittar du också via Maisa: Meny > Information om Maisa > Vad är nytt i Maisa?
Möjlighet att skicka ett meddelande om ett enskilt undersökningsresultat
Det är nu möjligt att kommentera eller ställa en fråga om ett enskilt undersökningsresultat via Maisa.
Du kan fråga om ett resultat via knappen Ställ en fråga.
Funktionen för egenuppföljning finns nu på sidan Hälsouppgifter
Länken för egenuppföljning har tagits bort från Maisas meny. Du kan granska dina egna uppföljningsuppgifter på sidan Hälsouppgifter.
Ny sida för kontoinställningar i Maisa
Maisas webbläsarversion har en ny sida för kontoinställningar. Där kan du hantera dina inställningar och vid behov inaktivera ditt konto. I samband med ändringen har länken ”Inaktivera ditt konto” tagits bort från menyn i webbläsarversionen.
Sidan för kontoinställningar har redan tidigare varit tillgänglig i Maisas mobilapp.
Uppdateringar på webbläsarversionens startsida
Första sidan för Maisas webbläsarversion har uppdaterats: Det finns nu fler snabbtangenter än tidigare och de kan redigeras via kugghjulsikonen ovanför tangenterna.
Det finns nu en husikon bredvid Maisas huvudmeny. Klicka på den för att återvända till Maisas första sida från vilken vy som helst.
På sidan Hälsouppgifter finns en sammanställning av dina centrala hälsouppgifter
Klicka på länkarna för att komma till mera detaljerade uppgifter, t.ex. till avsnittet Läkemedel, Diagnoser eller Allergier. Du har också möjlighet att ändra uppgifterna.
Uppe på sidan Hälsouppgifter visas vissa av dina väsentliga uppgifter samt länkar till uppgifterna om ditt senaste och nästa besök. Observera att termen ”besök” också kan syfta på t.ex. ett telefonsamtal med en social- eller hälsovårdsenhet.
I avsnittet Rekommenderade åtgärder ser du bl.a. undersökningar och åtgärder som ordinerats dig.
Sidan Blanketter för egenuppföljning har förnyats
Egenuppföljningsblankettens utseende har förnyats. Det är fortfarande möjligt att granska resultaten i diagram- eller tabellform. I tabellen kan du studera mätvärden under olika tidsperioder. Du får fram tabellen via länken Datatabell.
För att spara nya mätresultat eller andra uppgifter, klicka på Lägg till avläsningar.
Du kan välja om du vill få brev per post eller bara i Maisa
På sidan Aviseringsinställningar i Maisa kan du välja om du vill få brev per post eller bara i elektronisk form i Maisa.
Du kan välja dina inställningar separat för tidsbokningsbrev från Helsingfors, välfärdsområden och HUS samt för brev som gäller övriga ärenden.
Vissa brev kan sändas per post även om du valt att få dem via Maisa. Sådana brev kan vara till exempel socialvårdsbeslut eller minderåriga barns brev. Om ett brev kommer per post sänds det alltid en kopia av brevet också till Maisa.
Om du inte vill ta emot brev per post rekommenderar vi att du kopplar på Maisas aviseringar om meddelanden och brev. Då får du meddelanden om ny information som kommit till Maisa antingen via e-post eller sms eller som pushmeddelanden till din mobilenhet.