En e-postimpuls jag sänder kommer inte fram. Varför?
Den e-postadress du har sparat i Maisa är troligen felaktig. Om Maisa meddelar att en e-postimpuls inte går fram kontrollera din e-postadress i Meny > Personuppgifter. Se till att du skrivit e-postadressen på rätt sätt och att där t.ex. inte finns bokstäverna ä eller ö. Du kan också välja att inte ange e-postadressen eftersom den inte är en obligatorisk uppgift i Maisa.
När du ändrat e-postadressen får du ytterligare ett obefogat felmeddelande, som du kan ignorera.
Hur kan jag anmäla om meddelanden som kommit fel? Jag får meddelanden i Maisa som gäller en annan person.
Det handlar antagligen om ett mänskligt misstag och ditt telefonnummer eller din e-postadress har kanske felaktigt angetts bland någon annan persons personuppgifter.
Om du bor i Nyland bör du gärna kontakta din serviceproducent inom social- eller hälsovård via Maisa. Logga in på Maisas klientportal eller öppna Maisas mobilapp. I menyn väljer du Ställ en fråga > Feedback på tekniska egenskaper. Om du inte använder Maisa kan du kontakta den enhet inom social- eller hälsovården som du anlitar.
Om du inte bor i Nyland kan du kontakta HUS, t.ex. via dess allmänna responskanaler: https://www.hus.fi/sv/patienten/patientguide/dina-rattigheter-som-patient/ge-oss-respons.
Varför ser min Maisa helt annorlunda ut än min väns/familjemedlems?
Innehållet i Maisa och skärmbilderna varierar enligt användare i och med att Maisa har kontakt med användarnas patient- och klientuppgifter. Det du ser i din egen Maisa avgörs av den instans där du är klient/patient och av hurdan vård/service du får.
Det kan finnas skillnader i till exempel hur tider bokas eller i hur det tas kontakt. Vissa Maisaavsnitt visas bara för bestämda patient-/eller klientgrupper.
Varför kan jag inte logga in på Maisa?
Försäkra dig om att du är klient eller patient inom antingen HUS specialsjukvård eller inom social- och hälsovården i Helsingfors, Vanda-Kervo välfärdsområde eller Grankulla.
Om du är patient eller klient i någon av de ovan nämnda instanserna och inloggningen inte lyckas
- Kontrollera att du har valt rätt identifieringstjänst (t.ex. bank). Om problemet gäller koder, till exempel bankkoderna, kontakta din bank.
- Om du ser meddelandet ”Inloggningen misslyckades” försök igen eller prova en annan webbläsare.
- Om det uppstår problem vid stark autentisering under inloggningen kan det bero på identifieringstjänsten. Du loggar in på Maisa via Suomi.fi och vid problem med identifieringen kan du ta kontakt med Medborgarrådgivningen (www.medborgarradgivning.fi, tfn 0295 000).
- Det kan förekomma kortvariga serviceavbrott i Maisa. Försök då att logga in på nytt om en stund.
I vissa fall av störande beteende kan klienten nekas tillgång till Maisa.
Notera att om du inaktiverat ditt Maisakonto kan du inte själv på nytt aktivera det. Du måste då kontakta din egen social- eller hälsovårdsenhet.
Se även: Vem kan använda Maisa?
Vad gör jag om jag inte kan logga in på Maisa?
Det kan ibland uppstå korta avbrott under vilka det inte går att logga in på Maisa. Försök då logga in på nytt om en stund. Du kan också kontrollera om det står något i Maisas störningsmeddelanden om eventuella pågående uppdateringar eller reparationer som gör att Maisa inte fungerar.
Om du inte lyckas logga in pröva då följande åtgärder:
- Töm webbläsarens cacheminne och ta bort även kakorna. Försök sedan logga in på nytt.
- Pröva att logga in med en annan webbläsare eller apparat.
- Se till att du använder de nyaste webbläsarversionerna och att din apparat har alla uppdateringar.
- Försäkra dig också om att din webbläsares dataskyddsinställningar eller virusskydd inte hindrar Maisa från att starta.
När du loggar in använd helst den inloggningstangent som finns på Maisas egen webbsida eller i mobilappen.
Jag blev utloggad från Maisa. Vad hände?
Du blir automatiskt utloggad om du låtit bli att använda Maisa i över 20 minuter. Tjänsten påminner dig om att tidsgränsen närmar sig innan du loggas ut.
Ibland kan utloggning bero på en felsituation på servern. Logga då in på nytt och fortsätt använda Maisa som vanligt.
Jag raderade mitt Maisakonto. Hur kan jag ta det i bruk på nytt?
Om du raderat ditt Maisakonto och på nytt vill ta Maisa i bruk kontakta den enhet inom social- eller hälsovården som du anlitar.
Vem kan jag kontakta om jag har frågor?
För att snabbare få svar logga in på Maisa och sänd din fråga direkt via Maisa. Välj Meny > Ställ en fråga.
Om du vill ge respons på Maisas verksamhet välj Meny > Ställ en fråga > Feedback på tekniska egenskaper eller kontakta den enhet inom social- eller hälsovården som du anlitar.
Om du har frågor som gäller ditt hälsotillstånd, din situation eller din vård eller service välj Meny > Ställ en fråga > Fråga om vård eller service.