Miten Maisan tietoturva ja tietosuoja on varmistettu?

Maisaan kirjaudutaan vahvaa tunnistautumista käyttäen. Vahva tunnistautuminen on kytköksissä henkilön viralliseen identiteettiin ja väestötietojärjestelmän tietoihin.

Maisassa tapahtuva viestittely asiakkaiden/potilaiden ja ammattilaisten välillä on täysin suojattu.

Lue lisää Maisan tietosuojakäytännöistä täältä (maisa.fi).

Miten voin jättää palautetta Maisasta?

Jos sinulla on esimerkiksi haasteita Maisan käytössä tai kysyttävää Maisan toiminnoista, toimi seuraavasti:

Kirjaudu Maisaan ja valitse ”Esitä kysymys > Lähetä palaute teknisestä toiminnasta”. Näin yhteydenottosi ohjautuu suoraan omalle sosiaali- tai terveydenhuollon palveluntarjoajallesi.

Jos et pääse kirjautumaan Maisaan, voit jättää palautetta seuraavien yleisten palautekanavien kautta. Varmistathan, mille palveluntarjoajalle haluat palautteesi jättää.

Jos haluat antaa palautetta Maisan saavutettavuudesta, voit tehdä myös sen yllä olevien linkkien kautta.

Miten voin poistaa Maisa-tilini käytöstä?

Jos poistat Maisa-tilisi käytöstä, et pääse enää kirjautumaan Maisa-portaaliin etkä voi hyödyntää sen toimintoja.

Voit poistaa tilisi käytöstä valitsemalla Valikko > Henkilötiedot > Poista Maisa-tili käytöstä. Mobiilisovelluksessa tilin poistaminen tapahtuu kohdasta Tilin asetukset > Poista tilin aktivointi.

Vaikka poistat Maisa-tilisi käytöstä, asiakas- ja potilastietosi säilyvät sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten käytössä. Huomaathan myös, että jos olet antanut toiselle henkilölle puolesta-asiointioikeudet Maisa-tiliisi, voi tämä henkilö edelleen asioida puolestasi Maisassa, vaikka olisit poistanut Maisa-tilisi etkä enää käyttäisi sitä itse.

Jos haluat avata käytöstä poistamasi Maisa-tilin uudelleen, ota yhteyttä omaan sosiaali- ja terveydenhuollon yksikköösi.

Mitä Maisan mobiilisovelluksessa voi tehdä?

Maisan mobiilisovelluksesta löydät samat toiminnot kuin Maisan selainversiosta. Kun käytät mobiilisovellusta, osa toiminnoista aukeaa selaimessa.

Katso myös: Miten käytän Maisaa mobiilisovelluksella?

Millä laitteilla Maisan mobiilisovellusta voi käyttää?

Maisan mobiilisovellus toimii Android ja iOS käyttöjärjestelmillä (iOS 16.2 tai tätä uudempi versio, Android 7.0 tai tätä uudempi versio) varustetuilla mobiililaitteilla eli puhelimilla tai tablettitietokoneilla.

Ennen kuin kirjaudut Maisaan, lataa Maisan mobiilisovellus omasta sovelluskaupastasi (Apple AppStore, Google Play -kauppa). Ensimmäisellä kirjautumiskerralla tarvitset vahvan tunnistautumisen välineet, eli pankkitunnukset, mobiilivarmenteen tai sähköisen henkilökortin.

Jatkossa voit halutessasi kirjautua myös esimerkiksi sormenjälkeä tai kasvojentunnistusta käyttäen.

Miten käytän Maisaa mobiilisovelluksella?

Katso ohjevideo Maisan käytöstä mobiilisovelluksella:

Katso myös: Mitä Maisan mobiilisovelluksessa voi tehdä?

Katso myös: Millä laitteilla Maisan mobiilisovellusta voi käyttää?

Miten voin muokata mobiilisovelluksen lähettämiä ilmoituksia?

Maisan mobiilisovelluksen ilmoituksia voit muokata kohdassa Tilin asetukset > Palveluilmoitukset/Ilmoitukset.

Jos haluat antaa Maisa-sovellukselle luvan lähettää push-ilmoituksia laitteellesi, salli ilmoitukset laitteen asetusten kautta sekä Maisan ilmoitusasetuksista.

Katso myös: Mihin kaikkeen ilmoitusasetukset vaikuttavat? Miten voin muokata sitä, millaisia ilmoituksia saan?

Miksi kahden käyttäjän push-ilmoitukset tulevat samalle mobiililaitteelle?

Jos kaksi käyttäjää kirjautuu Maisa-sovellukseen samalla mobiililaitteella, tulevat kyseiseen laitteeseen jatkossa molempien käyttäjien push-ilmoitukset. Jos molempien käyttäjien push-ilmoituksia ei jatkossa haluta samaan mobiililaitteeseen, voi laitelinkityksen purkaa.

Tämän laitelinkityksen pystyy purkamaan mobiililaitteella Maisa mobiilisovellukseen kirjautuneena valitsemalla Valikko > Liitetyt sovellukset ja laitteet. Yksittäisen laitteen linkityksen voi Androidilla poistaa napauttamalla miinusmerkkiä ja iOS-laitteella pyyhkäisemällä vasemmalle. On myös mahdollista ottaa pois ilmoitukset tietyn yksittäisen laitteen osalta valitsemalla Tilin asetukset > Ilmoitukset > Päällä/Pois.

Selaimella laitelinkityksen purkaminen tapahtuu valitsemalla Valikko > Liitetyt sovellukset ja laitteet.

Voinko valita mobiilisovelluksen kielen?

Maisa-mobiilisovellus toimii samalla kielellä, jolla mobiililaitetta käytetään. Jos laitteen kielivalinta on jokin muu kuin suomi, ruotsi tai englanti, on Maisa-mobiilisovelluksen kieli suomi.

Voit halutessasi vaihtaa kielen Valikko > Tilin asetukset.

Voinko vaihtaa mobiilisovelluksen tunnistautumismenetelmän?

Kohdassa Valikko > Tilin asetukset voit asettaa pin-koodin sekä puhelinmallistasi riippuen ottaa käyttöön sormenjälki- tai kasvojentunnistuksen.