Mikä Maisa on?

Maisa on asiakas- ja potilastietojärjestelmä Apottia käyttävien HUS-yhtymän, Helsingin ja Uudenmaan hyvinvointialueiden yhteinen sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasportaali. Maisassa voit

  • tehdä ajanvarauksia
  • tarkastella tulevia tapahtumia, esimerkiksi vastaanottokäyntejä
  • valmistautua tulevaan tapaamiseen, kuten lääkärin vastaanotolle
  • vastata erilaisiin kyselyihin, esimerkiksi oirekyselyihin
  • osallistua etävastaanotoille videon välityksellä
  • tarkastella tutkimustuloksia, kuten laboratorio- ja kuvantamistutkimusten tuloksia
  • viestitellä sinua tai asiaasi hoitavien ammattilaisten kanssa.

Voit käyttää Maisaa joko selaimella tai mobiilisovelluksella.

Kuka voi käyttää Maisaa?

Maisaa voivat käyttää kaikki HUS-yhtymän, Helsingin, Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen sekä Kauniaisten (osana Länsi-Uudenmaan hyvinvointialuetta) alueella asuvat 10 vuotta täyttäneet henkilöt.

Lisäksi Maisaa voivat käyttää:

  • Henkilöt, jotka eivät asu HUSin alueella, mutta ovat asiakkaana/potilaana HUSin, Helsingin, Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen tai Kauniaisten sosiaali- tai terveyspalveluissa.
  • Henkilöt, jotka eivät asu HUSin alueella, mutta heidän alaikäinen lapsensa on asiakkaana/potilaana HUSin, Helsingin, Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen tai Kauniaisten sosiaali- tai terveyspalveluissa, voivat asioida Maisassa lapsensa puolesta.
  • Henkilöt, jotka eivät asu HUSin alueella, mutta toimivat HUSin, Helsingin, Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen tai Kauniaisten sosiaali- tai terveyspalveluiden piirissä olevan henkilön puolesta-asioijana, voivat asioida Maisassa ko. henkilön puolesta.

Katso myös: Mitä puolesta-asiointi tarkoittaa?

Minkä ikäiset voivat käyttää Maisaa?

Maisaan voivat kirjautua kaikki 10 vuotta täyttäneet HUSin, Helsingin, Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen tai Kauniaisten sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakkaat.

Maisaan kirjautumiseen tarvitaan vahvan tunnistautumisen välineet, eli pankkitunnukset, mobiilivarmenne tai sähköinen henkilökortti.

Miten saan Maisan käyttöön?

Kirjaudu Maisaan osoitteessa www.maisa.fi tai lataa Maisan mobiilisovellus omasta sovelluskaupastasi (Apple AppStore, Google Play -kauppa).

Maisaan kirjautumiseen tarvitset vahvan tunnistautumisen välineet, joko pankkitunnukset, mobiilivarmenteen tai sähköisen henkilökortin.

Kun otat Maisan käyttöön, muistathan määritellä myös ilmoitusasetuksesi, jotta saat haluamasi ilmoitukset esimerkiksi uusista viesteistä tai valmistuneista tutkimustuloksista.

Katso myös: Mihin kaikkeen ilmoitusasetukset vaikuttavat? Miten voin muokata sitä, millaisia ilmoituksia saan?

Katso myös: Hylkäsin käyttöehdot enkä pääse kirjautumaan Maisaan. Mitä teen?

Alta löydät ohjevideot Maisan käyttöönoton tueksi selaimessa tai mobiililaitteella.

 

 

Millä laitteilla Maisaa voi käyttää?

Tarvitset Maisan käyttämiseen tietokoneen tai mobiililaitteen sekä internetyhteyden. Maisa toimii Google Chrome-, Microsoft Edge-, Firefox- tai Safari-selaimella. Internet Explorer -selaimella Maisaa ei voi käyttää. Maisa toimii parhaiten uusimmilla selainversioilla.

Maisan mobiilisovellus toimii Android- ja iOS-käyttöjärjestelmillä. Mobiililaitteessa tulee olla iOS 14.0 tai tätä uudempi versio tai Android 7.0 tai tätä uudempi versio.

Voidaksesi käyttää Maisaa sinun tulee hyväksyä palvelun käyttöehdot.

Katso myös: Hylkäsin käyttöehdot enkä pääse kirjautumaan Maisaan. Mitä teen?

Mihin kaikkeen ilmoitusasetukset vaikuttavat? Miten voin muokata sitä, millaisia ilmoituksia saan?

Saat Maisan kautta ilmoituksia ajankohtaisista asioista, esimerkiksi valmistuneista tutkimustuloksista, tulevista ajanvarauksista, ammattilaisilta saamistasi uusista viesteistä ja sosiaalihuollon päätöksistä.

Tarkistathan ilmoitusasetuksesi ja sallit ilmoitukset – muutoin et saa ilmoituksia esimerkiksi Maisaan saapuneista viesteistä tai muistutuksia tulevista ajanvarauksista. Ilmoitusasetukset pääset määrittelemään kohdasta Tilin asetukset > Ilmoitusasetukset.

Jos haluat antaa Maisa-sovellukselle luvan lähettää push-ilmoituksia laitteellesi, salli ilmoitukset laitteen asetusten kautta.

Sallittuasi ilmoitukset saat ne valintasi mukaan sähköpostilla ja/tai tekstiviestillä tai mobiilisovelluksen push-ilmoituksena. Jos et halua ilmoituksia, voit poistaa ne käytöstä. Huomaathan kuitenkin, että yhteystietojen muutoksiin ja puolesta-asiointikutsuihin liittyviä ilmoituksia ei ole mahdollista poistaa käytöstä.

Katso myös: Miten voin muokata mobiilisovelluksen lähettämiä ilmoituksia? 

Miten käytän Maisaa?

Voit käyttää Maisaa joko tietokoneen selaimella tai mobiililaitteeseen ladattavalla sovelluksella. Alta löydät ohjevideot Maisan käytöstä molemmilla tavoilla.

Lisätietoja Maisan käytöstä mobiililaitteella löydät esimerkiksi Mitä Maisan mobiilisovelluksessa voi tehdä? ja Millä laitteilla Maisan mobiilisovellusta voi käyttää?

 

Millaisia viestejä Maisan kautta on mahdollista lähettää ja kenelle?

Maisan kautta voit lähettää kahdenlaisia viestejä:

  • hoitoon tai palveluun liittyvät viestit
  • Maisaan liittyvät palautteet.

Lähettäessäsi viestiä voit valita viestisi aiheen ja vastaanottajan. Vastaanottajista löydät ne yksiköt ja ammattihenkilöt, joille voit lähettää viestejä Maisan kautta.

Voit liittää viestiisi liitteitä napsauttamalla ”Liitä tiedosto” -painiketta. Voit liittää korkeintaan viisi tiedostoa, ja tiedoston maksimikoko on 10 Mt. Hyväksytyt liitetiedostotyypit ovat BMP, JPEG, JPG, PDF, PNG, TIF ja TIFF.

Voit lähettää viestejä oman terveysasemasi omatiimille tai asiaasi hoitaville sosiaalihuollon ammattilaisille. Voit lähettää viestin myös sellaiseen avohoidon yksikköön, johon sinulla on ollut hoito- tai palvelukontakti tai asiakkuus korkeintaan kuusi kuukautta aikaisemmin tai johon sinulle on varattu hoito- tai palvelukontakti seuraavan kuuden kuukauden ajanjaksolle.

Katso myös: Miksi en voi lähettää viestiä haluamalleni ammattilaiselle tai tiettyyn yksikköön?

Katso myös: Mihin voin ottaa yhteyttä, jos minulla on kysyttävää?

Millaisia aikoja voin varata Maisan kautta?

Voit varata Maisan kautta aikoja sosiaali- ja terveydenhuollon palveluihin. Se, millaisia aikoja voit varata Maisan kautta, riippuu omasta sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntarjoajastasi.

Voidaksesi tehdä ajanvarauksen Maisan kautta tarvitset useimmiten ajanvarausluvan (ns. ajanvaraustiketin), jonka saat sosiaali- tai terveydenhuollon ammattilaiselta. Osa ajoista on varattavissa Maisassa myös ilman erillistä ajanvarauslupaa.

Kun saat ajanvarausluvan, näet sen Maisan etusivulla ja saat siitä ilmoituksen.

Ajanvarauksia pääset tekemään kohdassa Valikko > Varaa aika.

Terveysasemien ajanvaraukset

Maisassa voit varata aikoja esimerkiksi oman terveysasemasi terveydenhoitajalle tai sairaanhoitajalle ilman erillistä ajanvarauslupaa.

Lääkäriaikoja ei voi varata Maisasta ilman ajanvarauslupaa, sillä ennen lääkäriajan varaamista sinulle tulee tehdä hoidon tarpeen arvio. Hoidon tarpeen arvion perusteella saat tarvittaessa ajanvarausluvan (ns. ajanvaraustiketin), minkä jälkeen voit varata lääkäriajan Maisan kautta.

Neuvoloiden ajanvaraukset

Neuvolan ensikäynnin ajanvaraus on tarkoitettu odottaville äideille, jotka ovat varaamassa ensimmäistä raskausajan neuvolakäyntiään. Pääset varaamaan ajan, kun olet vastannut muutamaan tarkentavaan kysymykseen.

Kun olet asioinut neuvolassa kertaalleen ja sinulle on nimetty oma neuvolaterveydenhoitaja, pääset varaamaan Maisan kautta myös muita neuvola-aikoja sekä perhevalmennuksia.

Koulu- ja opiskeluterveydenhuollon ajanvaraukset

Kouluterveydenhuollon piiriin kuuluvat lapset ja nuoret voivat varata Maisassa ajan terveystarkastukseen. Ajan varaamiseen saatetaan tarvita ajanvarauslupa (ns. ajanvaraustiketti). Ensimmäiseksi tulee olla yhteydessä kouluterveydenhoitajaan esimerkiksi Esitä kysymys -toiminnon kautta. Tarvittaessa myös huoltaja voi hoitaa asiaa puolesta-asioinnin avulla.

Opiskeluterveydenhuollon piiriin kuuluvat opiskelijat voivat varata Maisassa ajan esimerkiksi ensimmäisen opiskeluvuoden terveystarkastukseen ilman erillistä ajanvarauslupaa. Jos tarvitset jonkin muun vastaanottoajan, ota yhteyttä opiskeluterveydenhoitajaasi esimerkiksi Maisan Esitä kysymys -toiminnon kautta.

Sosiaalihuollon ajanvaraukset

Sosiaalihuollon ajanvarauksiin tarvitset ajanvarausluvan (ns. ajanvaraustiketin). Kun ammattilainen on lähettänyt sinulle ajanvarausluvan, näet sen Maisan etusivulla.

Erikoissairaanhoidon ajanvaraukset

Erikoissairaanhoidon ajanvarauksia varten tarvitset ajanvarausluvan eli ns. ajanvaraustiketin. Kun ammattilainen on lähettänyt sinulle ajanvarausluvan, näet sen Maisan etusivulla.

Suun terveydenhuollon ajanvaraukset

Maisan kautta voit varata aikoja lasten ja nuorten suun terveydenhuollon ikäkausitarkastuksiin ilman erillistä ajanvarauslupaa.

Muita aikoja voit tiedustella lähettämällä viestin suun terveydenhuollon ammattilaisille. Voit myös täyttää suun terveydenhuollon oirekyselyn, jonka perusteella ammattilainen arvioi hoidon tarpeesi.

Suun terveydenhuollon oirekysely on käytössä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella sekä Kauniaisissa.

Rokotusajanvaraukset

Maisan kautta voit varata ajan mm. influenssarokotukseen. Influenssarokotukseen voit varata ajan Maisan kautta Helsingissä sekä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella.

Helsinkiläiset Maisan käyttäjät voivat varata Maisassa myös koronarokotusaikoja.

Voinko uusia reseptini Maisan kautta?

Pääset Maisasta suoraan Omakantaan, missä reseptien uusiminen tapahtuu. Omakantaan pääset siirtymään Valikko > Tee reseptin uudistamispyyntö > Siirry Omakanta-sivustolle.

Jos käytät Maisaa selaimella, pääset siirtymään Omakantaan ilman erillistä kirjautumista. Jos käytät mobiilisovellusta, sinun tulee Maisasta Omakantaan siirtyessäsi kirjautua uudelleen vahvaa tunnistautumista käyttäen.

Jos haluat saada ilmoituksen, kun resepti on uusittu Omakannassa, muokkaa ilmoitusasetukset Omakannan ohjeiden mukaisesti. Maisassa voit määritellä, haluatko ilmoituksen sellaisista uusituista resepteistä, joita ei ole uusittu Omakannan kautta. Tällaisia ovat esimerkiksi vastaanottokäynnin tai puhelun aikana uusitut reseptit.

Katso myös: Mihin kaikkeen ilmoitusasetukset vaikuttavat? Miten voin muokata sitä, millaisia ilmoituksia saan?

Olen HUSin asiakas. Miten osallistun Maisan kautta videovastaanotolle tai -käynnille?

Tutustu tähän ohjeeseen ennen sovittua videovastaanottoa tai -käyntiä. Tarkistathan aivan ensimmäiseksi, kenen palveluntuottajan videokäynnille olet osallistumassa. Tämä videokäyntiohje on tarkoitettu HUSin asiakkaille.

Videokäyntiä pitävä ammattilainen voi lähettää sinulle etukäteen sähköisiä seurantalomakkeita tai muita ohjeita. Varatusta ajasta tulee tekstiviestillä ilmoitusviesti ja 2 vrk ennen varattua aikaa muistutusviesti puhelimeen, mikäli olet sallinut tekstiviesti-ilmoitusten lähettämisen.

Videokäynnistä peritään normaali käyntimaksu ja perumattomasta poisjäännistä voidaan periä sakkomaksu. Muistathan perua ajan tarvittaessa etukäteen.

Miten osallistun videovastaanotolle tai -käynnille?

Voit osallistua videokäynnille joko käyttämällä Maisan selainversiota tietokoneella tai mobiilisovelluksella.

Vaihtoehto 1: Videovastaanotto tai -käynti tietokoneella Maisan selainversion kautta (www.maisa.fi)

Ennen varattua aikaa varmista seuraavat tekniset asiat:

  • Käyttämäsi laitteen kamera on kunnossa eikä kamera ole peitettynä.
  • Mikrofoni on kunnossa, äänet päällä ja äänitaso tarpeeksi korkealla.
  • Jos käytät tietokoneeseen liitettävää kameraa, tarkista, että johdot ovat kunnolla liitettyinä ja kohdista kamera itseesi.
  • Kuulokkeiden käyttö voi parantaa äänenlaatua.
  • Tietokoneesi saattaa kysyä lupaa kameran ja mikrofonin käyttöön, anna lupa, jotta videokäynnissä ovat äänet sekä kuva käytössä.
  • Käytössäsi on Google Chrome-, Safari- tai Microsoft Edge-selain.
  • Kun videokäynti alkaa, puhu selkeällä ja kuuluvalla äänellä.
  • Kun videokäynnin alkamiseen on alle 15 minuuttia, voit liittyä videokäynnille napsauttamalla ensin Maisan etusivulta ”Aloita käynti”, mikä avaa videokäynnin tarkemmat tiedot, ja napsauttamalla sen jälkeen ”Liity videokäyntiin”. Käynti avautuu uuteen selainikkunaan.

  • Jos videokäynnin alkuun on yli 15 minuuttia, käynnin kohdalla on ”Aloita käynti”-painikkeen sijaan ”Valmistaudu käynnille”- ja ”Näytä tiedot” -painikkeet, joiden avulla pääset täyttämään esitietoja käyntiä varten sekä tarkastelemaan käynnin tietoja ja ohjeita.

  • Jos videokäyntiin on aikaa yli 14 vuorokautta, pääsee käynnin tietoja tarkastelemaan napsauttamalla kyseistä käyntiä Tapahtumat-sivulta.

Vaihtoehto 2: Videovastaanotto tai -käynti mobiililaitteella

  • Kun yhdistät tapaamiseen Maisa-sovelluksen kautta, tapaaminen aukeaa selaimeen.
  • Varmistathan, että laitteesi oletusselain tukee Teams-vastaanotolle liittymistä:
    • Jos käytät iOS-käyttöjärjestelmää, videovastaanotto toimii Safari-selaimen uusimmissa versioissa.
    • Jos käytät Android-käyttöjärjestelmää, videovastaanotto toimii Google Chrome- tai Microsoft Edge-selaimella.
  • Videokäynnille pääset liittymään Maisan etusivulta napsauttamalta kyseisen käynnin kohdalta ”Aloita käynti”.

  • Jos käynnin alkuun on yli 15 minuuttia, käynnin kohdalla on ”Aloita käynti” -painikkeen sijaan ”Valmistaudu käynnille”- ja ”Näytä tiedot” -painikkeet, joiden avulla pääset täyttämään esitietoja käyntiä varten sekä tarkastelemaan käynnin tietoja ja ohjeita.
  • Jos videokäynnille on aikaa yli 14 vuorokautta, pääsee käynnin tietoja tarkastelemaan napsauttamalla kyseistä käyntiä Tapahtumat-välilehdeltä.
  • Yhteys aukeaa erilliseen selainikkunaan.

Ohjeita mahdollisiin virhetilanteisiin

  • Jos äänet eivät toimi, tarkista että tietokoneessasi on äänet päällä ja äänitaso tarpeeksi korkealla. Tarkista, että videokäynnin äänet ovat päällä eikä mikrofoni ole mykistetty. Varmista, että olet antanut selaimelle luvan käyttää mikrofonia.
  • Jos kuva ei toimi, tarkista että tietokoneesi kamera ei ole peitettynä. Jos käytät tietokoneeseen liitettävää kameraa, tarkista, että johdot ovat kunnolla liitettyinä. Varmista, että olet antanut selaimelle luvan käyttää kameraa.
  • Jos videokäynnille liittyessäsi aukeaa ponnahdusikkuna ”error”-viestillä, yritä liittyä uudelleen.
  • Ammattilainen soittaa sinulle tai laittaa Maisan kautta viestiä, mikäli ilmenee, että videokäynti estyy teknisten ongelmien vuoksi. Jos ammattilainen ei ole vielä kirjautuneena videokäynnille, odota hetki. Yhteys muodostuu automaattisesti ammattilaisen kirjauduttua.
  • Jos et yrityksistäsi huolimatta saa videokäyntiä toimimaan, ole yhteydessä yksikköön, johon videokäynnin ajanvaraus oli tehty.