Voinko tehdä Maisan kautta sosiaalihuollon huoli-ilmoituksen?
Jos olet huolissasi toisen henkilön tilanteesta ja arvelet hänen tarvitsevan sosiaalihuollon tukitoimia, voit tehdä Maisan kautta sosiaalihuollon ilmoituksen. Ilmoituksen tarkoituksena on varmistaa, että henkilö saa tarvitsemansa avun ja palvelut.
Maisan kautta on mahdollista tehdä seuraavanlaisia huoli-ilmoituksia:
- Ilmoitus lapsen avuntarpeesta
- Ilmoitus työikäisen avuntarpeesta
- Ilmoitus iäkkään avuntarpeesta.
Nämä ilmoitukset voit halutessasi tehdä myös nimettömänä ilman, että sinun tarvitsee kirjautua Maisaan.
Sosiaalihuollon ilmoituksen voit tehdä täällä: Sosiaalihuollon ilmoitus.
Miten Maisa eroaa OmaKannasta?
Maisa on Apotti-järjestelmän asiakasportaali, joka yhdistää sosiaalihuollon ja terveydenhuollon sähköisen asioinnin yhteen kanavaan. OmaKanta-verkkopalvelu kuuluu Kelan ylläpitämiin Kanta-palveluihin, ja sieltä voi katsoa terveystietoja ja tulevaisuudessa myös sosiaalipalvelujen tietoja.
Maisan kautta voit olla suoraan yhteydessä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisiin. Maisassa voit myös tehdä ajanvarauksia. OmaKannasta voit katsoa tietoja, mutta et voi olla suoraan yhteydessä ammattilaisiin tai varata aikoja.
Reseptien uusimispyynnöt tehdään OmaKannassa. Maisasta pääset tarvittaessa siirtymään OmaKantaan tekemään reseptinuusimispyynnön.
Maisa on käytössä Uudellamaalla Apotti-järjestelmää käyttävissä sosiaali- ja terveydenhuollon yksiköissä. Lisäksi myös muualla asuvat HUSin potilaat voivat käyttää Maisaa. OmaKanta on valtakunnallinen palvelu, jota ylläpitää Kela.
Maisa sisältää julkisen sosiaali- ja terveydenhuollon tiedot. OmaKannasta näet julkisen, yksityisen ja työterveyshuollon tiedot ja tulevaisuudessa myös sosiaalihuollon tietoja.
Miten Maisan tietoturva ja tietosuoja on varmistettu?
Maisaan kirjaudutaan vahvaa tunnistautumista käyttäen. Vahva tunnistautuminen on kytköksissä henkilön viralliseen identiteettiin ja väestötietojärjestelmän tietoihin.
Maisassa tapahtuva viestittely asiakkaiden/potilaiden ja ammattilaisten välillä on täysin suojattu.
Lue lisää Maisan tietosuojakäytännöistä täältä (maisa.fi).
Miten voin jättää palautetta Maisasta?
Jos sinulla on esimerkiksi haasteita Maisan käytössä tai kysyttävää Maisan toiminnoista, toimi seuraavasti:
Kirjaudu Maisaan ja valitse ”Esitä kysymys > Lähetä palaute teknisestä toiminnasta”. Näin yhteydenottosi ohjautuu suoraan omalle sosiaali- tai terveydenhuollon palveluntarjoajallesi.
Jos et pääse kirjautumaan Maisaan, voit jättää palautetta seuraavien yleisten palautekanavien kautta. Varmistathan, mille palveluntarjoajalle haluat palautteesi jättää.
- Palaute HUSille
- Palaute Helsingille
- Palaute Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle
- Palaute Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueelle (Kauniainen).
Jos haluat antaa palautetta Maisan saavutettavuudesta, voit tehdä myös sen yllä olevien linkkien kautta.
Miten voin poistaa Maisa-tilini käytöstä?
Jos poistat Maisa-tilisi käytöstä, et pääse enää kirjautumaan Maisa-portaaliin etkä voi hyödyntää sen toimintoja.
Voit poistaa tilisi käytöstä valitsemalla Valikko > Poista tilin aktivointi.
Mobiilisovelluksessa tilin poistaminen tapahtuu kohdasta Tilin asetukset > Poista tilin aktivointi.
Vaikka poistat Maisa-tilisi käytöstä, asiakas- ja potilastietosi säilyvät sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten käytössä. Huomaathan myös, että jos olet antanut toiselle henkilölle puolesta-asiointioikeudet Maisa-tiliisi, voi tämä henkilö edelleen asioida puolestasi Maisassa, vaikka olisit poistanut Maisa-tilisi etkä enää käyttäisi sitä itse.
Jos haluat avata käytöstä poistamasi Maisa-tilin uudelleen, ota yhteyttä omaan sosiaali- ja terveydenhuollon yksikköösi.
Mitä Maisan mobiilisovelluksessa voi tehdä?
Maisan mobiilisovelluksesta löydät samat toiminnot kuin Maisan selainversiosta. Kun käytät mobiilisovellusta, osa toiminnoista aukeaa selaimessa.
Katso myös: Miten käytän Maisaa mobiilisovelluksella?
Millä laitteilla Maisan mobiilisovellusta voi käyttää?
Maisan mobiilisovellus toimii Android ja iOS käyttöjärjestelmillä (iOS 16.2 tai tätä uudempi versio, Android 7.0 tai tätä uudempi versio) varustetuilla mobiililaitteilla eli puhelimilla tai tablettitietokoneilla.
Ennen kuin kirjaudut Maisaan, lataa Maisan mobiilisovellus omasta sovelluskaupastasi (Apple AppStore, Google Play -kauppa). Ensimmäisellä kirjautumiskerralla tarvitset vahvan tunnistautumisen välineet, eli pankkitunnukset, mobiilivarmenteen tai sähköisen henkilökortin.
Jatkossa voit halutessasi kirjautua myös esimerkiksi sormenjälkeä tai kasvojentunnistusta käyttäen.
Miten käytän Maisaa mobiilisovelluksella?
Katso ohjevideo Maisan käytöstä mobiilisovelluksella:
Katso myös: Mitä Maisan mobiilisovelluksessa voi tehdä?
Katso myös: Millä laitteilla Maisan mobiilisovellusta voi käyttää?
Miten voin muokata mobiilisovelluksen lähettämiä ilmoituksia?
Maisan mobiilisovelluksen ilmoituksia voit muokata kohdassa Tilin asetukset > Palveluilmoitukset/Ilmoitukset.
Jos haluat antaa Maisa-sovellukselle luvan lähettää push-ilmoituksia laitteellesi, salli ilmoitukset laitteen asetusten kautta sekä Maisan ilmoitusasetuksista.
Katso myös: Mihin kaikkeen ilmoitusasetukset vaikuttavat? Miten voin muokata sitä, millaisia ilmoituksia saan?
Miksi kahden käyttäjän push-ilmoitukset tulevat samalle mobiililaitteelle?
Jos kaksi käyttäjää kirjautuu Maisa-sovellukseen samalla mobiililaitteella, tulevat kyseiseen laitteeseen jatkossa molempien käyttäjien push-ilmoitukset. Jos molempien käyttäjien push-ilmoituksia ei jatkossa haluta samaan mobiililaitteeseen, voi laitelinkityksen purkaa.
Tämän laitelinkityksen pystyy purkamaan mobiililaitteella Maisa mobiilisovellukseen kirjautuneena valitsemalla Valikko > Liitetyt sovellukset ja laitteet. Yksittäisen laitteen linkityksen voi Androidilla poistaa napauttamalla miinusmerkkiä ja iOS-laitteella pyyhkäisemällä vasemmalle. On myös mahdollista ottaa pois ilmoitukset tietyn yksittäisen laitteen osalta valitsemalla Tilin asetukset > Ilmoitukset > Päällä/Pois.
Selaimella laitelinkityksen purkaminen tapahtuu valitsemalla Valikko > Liitetyt sovellukset ja laitteet.