Hur skiljer sig Maisa och MittKanta från varandra?

Maisa är Apottisystemets klientportal och förenar social- och hälsovårdens e-tjänster i en enda kanal. Nättjänsten MittKanta hör till de Kanta-tjänster som FPA upprätthåller och där kan du ta del av hälsovårdsuppgifter och i framtiden även socialvårdsuppgifter.

Via Maisa kan du direkt kontakta social- och hälsovårdspersonal. I Maisa kan du även boka tider. På MittKanta ser du dina uppgifter men kan inte kontakta yrkespersoner eller boka tider.

Via MittKanta ber du om att förnya recept. Från Maisa kan du vid behov gå till MittKanta för att be om förnyelse av recept.

Maisa används i Nyland på de social- och hälsovårdsenheter som använder Apottisystemet. Dessutom kan även de HUS-patienter som bor annanstans använda Maisa. MittKanta är en riksomfattande tjänst som drivs av FPA.

I Maisa finns uppgifter från den offentliga social- och hälsovården. På MittKanta ser du uppgifter från den offentliga och privata hälsovården och arbetsplatshälsovården samt i framtiden också socialvården.

Hur säkerställs informationssäkerhet och dataskydd i Maisa?

För att logga in på Maisa krävs stark autentisering. Stark autentisering sammankopplas med personens officiella identitet och informationen i befolkningsdatasystemet.

Den kommunikation som sker mellan patient/klient och yrkesperson via Maisa är helt skyddad.

Se även Maisas dataskyddspolicy här (maisa.fi).

Hur kan jag ge respons om Maisa?

Om du till exempel har problem med att använda Maisa eller frågor om Maisas funktioner gör du på följande sätt:

Logga in på Maisa och välj ”Ställ en fråga > Feedback på tekniska egenskaper”. Då kopplas du direkt till din egen social- och hälsovårdsenhet.

Om du inte kan logga in på Maisa kan du lämna feedback via följande allmänna responskanaler. Bekräfta vilken serviceproducent du vill ge respons till.

Om du vill ge respons om Maisas tillgänglighet kan du göra även detta via länkarna ovan.

Hur kan jag inaktivera mitt Maisakonto?

Om du inaktiverar ditt Maisakonto kan du inte längre logga in på Maisaportalen eller använda dess funktioner.

Du kan inaktivera ditt Maisakonto genom att välja Meny > Inaktivera ditt konto.
I mobilappen gör du det via Kontoinställningar > Inaktivera ditt konto.

De anställda inom social- och hälsovården kan använda dina klient- och patientuppgifter även om du inaktiverar ditt konto. Minns också att om du gett en annan person rätt att företräda dig i Maisa kan denna person fortsättningsvis företräda dig trots att du inaktiverat kontot och inte längre själv använder det.

Om du vill aktivera ditt konto på nytt kontakta den enhet inom social- och hälsovården som du anlitar.