Kan jag ansöka om sjukledighet via Maisa?

Som utgångspunkt är det inte möjligt att ansöka om sjukledighet eller intyg för sjukledighet direkt via Maisa. Bedömningen av om sjukledighet behövs görs alltid av en yrkesperson. Kontakta därför vid behov din egen hälsovårdsenhet.

Om ett intyg för sjukledighet har skrivits för dig hittar du det i Maisa genom att välja Meny > Dokumentcenter > Mina dokument.

Hur deltar jag i videomottagningar eller videobesök via Maisa?

Gå igenom denna anvisning före ditt videobesök/din videomottagning.

Yrkespersonen som ska hålla videobesöket kan sända dig elektroniska uppföljningsblanketter eller instruktioner på förhand. Om du har tillåtit sms-avisering får du ett sms om den bokade tiden och 2 dagar före den bokade tiden ännu ett påminnelse-sms.

För videobesök debiteras normal besöksavgift, och en bötesavgift kan tas ut om du uteblir från ett videobesök utan att ha avbokat. Kom ihåg att vid behov avboka tiden på förhand.

Hur deltar jag i videomottagningar eller videobesök?

Du kan delta i videobesök med Maisas webbläsarversion eller med mobilapp.

Alternativ 1: Videobesök eller videomottagning via dator och Maisas webbläsarversion (www.maisa.fi)

Säkerställ följande tekniska detaljer före den bokade tiden:

  • Kameran i din apparat är i skick och inte övertäckt.
  • Mikrofonen fungerar, ljudet är på och ljudnivån tillräckligt hög.
  • Om du använder en kamera som ansluts till datorn, kontrollera att sladdarna är korrekt inkopplade och rikta kameran mot dig själv.
  • Observera att ljudkvaliteten ofta är bättre när du använder hörlurar.
  • Datorn kan be om tillstånd att använda kamera och mikrofon. Tillåt dessa för att få i gång ljudet och bilden för videobesöket.
  • Du använder webbläsarna Google Chrome, Safari eller Microsoft Edge. Se till att du använder en webbläsarversion som är så ny som möjligt.
  • När videobesöket börjar, tala med tydlig och tillräckligt hög röst.
  • När det är mindre än 15 minuter kvar till videobesökets början kan du ansluta till besöket genom att klicka på ”Påbörja besöket” på Maisas startsida. Då öppnas närmare uppgifter om videobesöket. Därefter klickar du på ”Anslut till videobesök” . Besöket öppnas i ett nytt webbläsarfönster.

  • Om det är längre än 15 minuter kvar till videobesökets början visas i stället för knappen ”Påbörja besöket” knapparna ”Inför ditt besök” och ”Visa uppgifter”. Med hjälp av dem ser du uppgifter och instruktioner och kan lämna förhandsuppgifter för besöket.

  • Om det är längre än 14 dagar kvar till videobesöket ser du uppgifter om besöket genom att klicka på det på sidan Händelser.

Alternativ 2: Videobesök eller videomottagning med mobilapp

  • När du kopplar in dig till mötet via Maisa-appen öppnas mötet i webbläsaren.
  • Se till att din apparats förvalda webbläsare stöder Teams-mottagningar:
    • Om du använder ett iOS-operativsystem fungerar videomottagningen i webbläsaren Safaris nyaste versioner.
    • Om du använder operativsystemet Android fungerar videomottagningen med webbläsarna Google Chrome och Microsoft Edge.
  • Du kan ansluta till videobesöket via Maisas startsida genom att vid det aktuella besöket klicka på ”Påbörja besök”.

  • Om det är längre än 15 minuter kvar till besökets början visas i stället för knappen ”Påbörja besöket” knapparna ”Inför ditt besök” och ”Visa uppgifter”. Med hjälp av dem ser du uppgifter och instruktioner och kan lämna förhandsuppgifter för besöket.
  • Om det är längre än 14 dagar kvar till videobesöket ser du uppgifter om besöket genom att klicka på det på fliken Händelser.
  • Besöket öppnas i ett nytt webbläsarfönster.

Anvisningar för eventuella felsituationer

  • Om förbindelsen saknar ljud kontrollera att din dator har ljudet på och att ljudnivån är tillräckligt hög. Försäkra dig om att videobesöket har ljudet på och att mikrofonen inte är avstängd. Se till att du gett webbläsaren tillstånd att använda mikrofon.
  • Om bilden inte fungerar kontrollera att kameran i datorn inte har täckts. Om du använder en kamera som ansluts till datorn, kontrollera att sladdarna är korrekt inkopplade. Se till att du gett webbläsaren tillstånd att använda kamera.
  • Om det när du ansluter till besöket öppnas ett poppuppfönster med ett error-meddelande, försök då att ansluta på nytt.
  • Om videobesöket på grund av tekniska problem inte kan genomföras ringer yrkespersonen dig eller sänder ett meddelande via Maisa. Om yrkespersonen ännu inte loggat in, vänligen vänta en stund. Förbindelsen öppnas automatiskt när yrkespersonen loggar in.
  • Om du trots dina försök inte får videobesöket att fungera kontakta den verksamhetsenhet dit videobesöket har bokats.

Hur hittar jag läkarintyg eller min patientjournal i Maisa?

Läkarintyg hittar du i Meny > Dokumentcenter > Mina dokument.

Notera att dokumentets namn inte alltid berättar vad det innehåller. Det intyg du söker hittar du enklast genom att kontrollera dokumentets datum.

Journalanteckningar av yrkespersoner hittar du i Meny > Händelser. Anteckningarna hittas enligt besök eller händelse.

Via tangenten Visa anteckningar kan du ta del av de anteckningar i sjukjournalen som berör det aktuella besöket eller den aktuella servicehändelsen.

Var kan jag se mina remisser?

Remisserna hittar du i menyn Remisser på Maisas första sida. I remissavsnittet ser du alla dina remisser och statusen för deras behandling. Om du vill få ytterligare uppgifter, klicka på remissnumret för att se hela remissen.

Du blir informerad om en godkänd remiss per brev som du hittar i Maisas avsnitt Brev.

Kan jag spara mina egna mätresultat, till exempel från blodtrycksmätningar, i Maisa?

Du kan fylla i egenuppföljningsblanketter i Maisa, t.ex. gällande blodtryck och blodsocker. De uppgifter du angett går automatiskt till dina patient- eller klientuppgifter och visas därför också för de yrkespersoner som sköter dig.

Egenuppföljningsblanketten visas i Maisa efter att yrkespersonen sänt den till dig. När yrkespersonen sänder dig en ny uppföljningsblankett får du en avisering om detta på Maisas första sida.

När du får en uppföljningsblankett kan du använda även apparna Apple Hälsa och Google Fit. Appen länkas till Maisa med mobilappen Maisa. För att länka appen gå till menyn och klicka på länken Blanketter för egenuppföljning.

Kan jag beställa vårdartiklar via Maisa?

Om du är klient vid vårdartikelsutdelningen kan du via ett Maisameddelande beställa ytterligare vårdartiklar. Om du ännu inte har en klientrelation kontakta då din hälsostation.

Kan jag använda Maisa när jag ansöker om socialvårdsservice och när jag uträttar ärenden inom socialvården?

Ja, det kan du. Maisa är en digital kanal för att sköta ärenden också inom socialvården. Du kan via Maisa ansöka om socialvårdstjänster och ser också vilka beslut, planer och besöksdokumentationer som gjorts för dig.

Vid behov kan du även göra anmälningar inom socialvård, t.ex. anmälningar om hjälpbehov som gäller barn, personer i arbetsför ålder eller äldre. Anmälningarna kan göras anonymt utan att du loggar in på Maisa.

Se även: Kan jag via Maisa göra en orosanmälan till socialvården?

Var hittar jag dokument som sammanställts inom socialvården?

Socialvårdens beslut och bilagor samt dina ansökningar som är under behandling hittar du i Meny > Socialvård.

Planer som sammanställts inom socialvården hittas i Meny > Brev. Planernas bilagor finns i Meny > Dokumentcenter > Mina dokument.

Journalanteckningar av yrkespersoner finns i Meny > Händelser. Anteckningarna hittas enligt besök eller händelse.

Kan jag via Maisa göra en orosanmälan till socialvården?

Om du är oroad över en annan persons situation och tror att personen kan behöva stöd från socialvården, kan du göra en socialvårdsanmälan via Maisa. Anmälan görs för att säkerställa att personen får den hjälp och de tjänster som behövs.

Följande orosanmälningar kan göras via Maisa:

  • Anmälan om barns behov av hjälp
  • Anmälan om behov av hjälp som gäller person i arbetsför ålder
  • Anmälan om gammal persons behov av hjälp

Om du önskar kan dessa anmälningar göras även anonymt, så att du inte behöver logga in på Maisa.

Socialvårdsanmälningar kan du göra här: Anmälan om behov av socialvård.

Hur skiljer sig Maisa och MittKanta från varandra?

Maisa är Apottisystemets klientportal och förenar social- och hälsovårdens e-tjänster i en enda kanal. Nättjänsten MittKanta hör till de Kanta-tjänster som FPA upprätthåller och där kan du ta del av hälsovårdsuppgifter och i framtiden även socialvårdsuppgifter.

Via Maisa kan du direkt kontakta social- och hälsovårdspersonal. I Maisa kan du även boka tider. På MittKanta ser du dina uppgifter men kan inte kontakta yrkespersoner eller boka tider.

Via MittKanta ber du om att förnya recept. Från Maisa kan du vid behov gå till MittKanta för att be om förnyelse av recept.

Maisa används i Nyland på de social- och hälsovårdsenheter som använder Apottisystemet. Dessutom kan även de HUS-patienter som bor annanstans använda Maisa. MittKanta är en riksomfattande tjänst som drivs av FPA.

I Maisa finns uppgifter från den offentliga social- och hälsovården. På MittKanta ser du uppgifter från den offentliga och privata hälsovården och arbetsplatshälsovården samt i framtiden också socialvården.