Vad är Maisa?

Maisa är en klientportal för social- och hälsovården för dem som anlitar klient- och patientdatasystemet Apotti och används i HUS-koncernen, Helsingfors och de nyländska välfärdsområdena. Via Maisa kan du

  • boka tider
  • se kommande händelser, till exempel mottagningsbesök
  • förbereda sig för kommande besök till exempel hos läkare eller socialarbetare
  • svara på olika enkäter
  • delta i distansmottagningar via video
  • se resultat av undersökningar såsom bilddiagnostiska undersökningar och laboratorieundersökningar
  • ansöka om sociala tjänster
  • granska socialvårdsbeslut som gäller dig
  • kommunicera med yrkespersoner som sköter dig eller dina ärenden.

Du kan använda Maisa via webbläsare eller mobilapp.

Vem kan använda Maisa?

Maisa kan användas av alla 10 år fyllda personer som bor inom HUS-koncernens område eller i Helsingfors, Vanda-Kervo välfärdsområde eller Grankulla (som en del av Västra Nylands välfärdsområde).

Dessutom kan Maisa användas av följande:

  • Personer som inte bor inom HUS område men som är klienter eller patienter inom social- eller hälsovården i HUS, Helsingfors, Vanda-Kervo välfärdsområde eller Grankulla.
  • Personer som inte bor inom HUS område men vilkas minderåriga barn är klienter eller patienter inom social- eller hälsovården i HUS, Helsingfors, Vanda-Kervo välfärdsområde eller Grankulla. Dessa personer kan sköta ärenden för sina barn i Maisa.
  • Personer som inte bor inom HUS område men som företräder personer som är klienter eller patienter inom social- eller hälsovården i HUS, Helsingfors, Vanda-Kervo välfärdsområde eller Grankulla. Dessa personer kan sköta ärenden för dem de företräder i Maisa.

Se även: Vad innebär det att uträtta ärenden för en annan?

Hur gammal ska jag vara för att använda Maisa?

Alla som fyllt 10 år och är klienter inom social- och hälsovården i HUS, Helsingfors, Vanda-Kervo välfärdsområde eller Grankulla kan logga in på Maisa.

För att logga in på Maisa behöver du verktyg för stark autentisering, dvs. bankkoder, mobilcertifikat eller elektroniskt id-kort.

Hur tar jag Maisa i bruk?

Du kan logga in på Maisa på www.maisa.fi eller via mobilappen Maisa som du laddar ner från Apple AppStore eller Google Play Butik.

För att logga in behöver du verktyg för stark autentisering, dvs. bankkoder, mobilcertifikat eller elektroniskt id-kort.

När du börjar använda Maisa kom ihåg att ange aviseringsinställningar. Då säkerställer du att du inte går miste om aviseringar om t.ex. nya meddelanden eller undersökningsresultat.

Se även: Vad påverkas av aviseringsinställningarna? Hur ändrar jag mina aviseringsinställningar och hurdana aviseringar jag får?

Här nere hittar du instruktionsvideor om hur Maisa används i webbläsare eller med mobilapp.

På vilka apparater kan jag använda Maisa?

För att använda Maisa behöver du en dator eller en mobil apparat samt en internetförbindelse. Maisa fungerar i Google Chrome, Microsoft Edge, Firefox och Safari, men inte i Internet Explorer. Maisa fungerar bäst om du använder de senaste webbläsarversionerna.

Mobilappen Maisa fungerar med operativsystemen Android och iOS. Mobilappen kräver iOS 16.2 eller nyare eller Android 7.0 eller nyare.

För att kunna använda Maisa ska du godkänna tjänstens användarvillkor.

Vad påverkas av aviseringsinställningarna? Hur ändrar jag mina aviseringsinställningar och hurdana aviseringar får jag?

Via Maisa får du aviseringar om det som är aktuellt, till exempel undersökningsresultat som blivit klara, bokningar som närmar sig, nya meddelanden från yrkespersoner samt socialvårdsbeslut.

Kontrollera dina aviseringsinställningar och tillåt aviseringar. Aviseringsinställningarna kan du ange via Kontoinställningar > Aviseringsinställningar.

Enligt förvalsinställningarna är aviseringar avstängda. Undantaget är aviseringar om ändringar i kontaktuppgifter. Dessa aviseringar kan inte inaktiveras.

Vi rekommenderar att du i aviseringsinställningarna tillåter Maisa att sända aviseringar via åtminstone en kanal (till exempel e-post). Dessutom rekommenderar vi att du tillåter aviseringar om åtminstone tidsbokningar och de meddelanden och brev som kommer till Maisa.

Om du vill ge Maisaappen lov att sända pushmeddelanden till din mobilenhet ska du först tillåta pushmeddelanden både via mobilenhetens inställningar och via Maisas aviseringsinställningar.

När du tillåtit aviseringar får du dem via e-post och/eller sms eller som pushmeddelanden till mobilenheten, beroende på de val du gjort. Du kan inaktivera aviseringarna när som helst.

Se även: Hur kan jag ändra aviseningar som appen sänder?

Hur använder jag Maisa?

Du kan använda Maisa via webbläsare eller med mobilapp. Se instruktionsvideor om hur Maisa används med webbläsare eller med mobilapp:

Se även: Vad kan jag göra med Maisas mobilapp?

Se även: På vilka apparater kan jag använda mobilappen Maisa?

Hurdana meddelanden kan jag skicka via Maisa och till vem?

Du kan skicka två slags meddelanden:

  • meddelanden om vård eller service
  • Maisarelaterad respons.

När du skickar ett meddelande välj rubrik och mottagare. Bland mottagarna ser du de enheter och yrkespersoner som du kan skicka meddelanden till via Maisa.

Du kan bifoga filer genom att klicka på Bifoga fil. Du kan bifoga högst 5 filer. Filstorleken får inte överstiga 10 MB. Tillåtna filformat för bifogade filer är BMP, JPEG, JPG, PDF, PNG, TIF och TIFF.

Du kan skicka meddelanden till ditt vårdteam på hälsostationen eller till socialvårdspersonalen som sköter ditt ärende. Du kan skicka meddelanden även till sådana öppenvårdsenheter som du varit i vård- eller servicekontakt med eller där du varit klient högst sex månader tidigare eller där du har en bokad vård- eller servicekontakt inom de sex kommande månaderna.

Kom ihåg att i ditt meddelande så detaljerat som möjligt meddela varför du tar kontakt. Då får du svar snabbare och svaret blir också mera exakt.

Se även: Varför kan jag inte sända meddelanden till en viss yrkesperson eller enhet?

Se även: Vem kan jag kontakta om jag har frågor?

Hurdana tider kan jag boka via Maisa?

Du kan boka tider till social- och hälsovårdstjänster via Maisa. Vilka tider som går att boka via Maisa beror på din serviceproducent inom social- och hälsovården.

För att kunna boka tider via Maisa behöver du oftast ett bokningstillstånd (en s.k. tidsbokningsbiljett), som du får från en yrkesperson genom att sända ett meddelande via Maisa i punkten Ställ en fråga. Vissa tider kan bokas i Maisa även utan bokningstillstånd.

När du får bokningstillståndet ser du det på Maisas första sida och du får också en avisering.

För att boka tider klicka på Din meny > Boka tid.

Tidsbokningar till hälsostationer

Till exempel till din egen hälsostations hälsovårdare eller sjukskötare kan du boka tider i Maisa utan separat bokningstillstånd.

Läkartider kan inte bokas via Maisa utan bokningstillstånd. Det måste göras en bedömning av ditt vårdbehov innan du kan boka tid. På basis av denna bedömning får du vid behov ett bokningstillstånd (s.k. tidsbokningsbiljett) och efter det kan du boka läkartid via Maisa.

Rådgivningsbyråers tidsbokning

Tidsbokning till första besök på rådgivningsbyrån är avsedd för mammor som vill boka sitt första rådgivningsbyråbesök under graviditeten. Du kan boka tiden efter att du svarat på ett par preciserande frågor.

När du uträttat ett ärende på rådgivningsbyrån och blivit utsedd en egen rådgivningshälsovårdare kan du via Maisa boka även andra rådgivningstider och familjeförberedelser.

Tidsbokning till skol- och studerandehälsovård

Barn och unga som har rätt till skolhälsovård kan boka hälsoundersökningar via Maisa. För att boka dessa tider kan bokningstillstånd (s.k. bokningsbiljett) krävas. Först ska skolhälsovårdaren kontaktas via till exempel funktionen Ställ en fråga. Vid behov kan vårdnadshavaren sköta ärendet för barnet/den unga personen.

Studerande som har rätt till studerandehälsovård kan via Maisa boka tid till exempelvis hälsoundersökning under det första studieåret utan bokningstillstånd. Om du behöver någon annan mottagningstid kontakta din studerandehälsovårdare till exempel via funktionen Ställ en fråga i Maisa.

Tidsbokning till socialvården

För att boka tider till socialvård behövs bokningstillstånd (s.k. bokningsbiljett). När en yrkesperson sänt dig ett bokningstillstånd ser du det på Maisas första sida.

Bokning till specialiserad sjukvård

För bokning till specialiserad sjukvård behövs bokningstillstånd, dvs. en s.k. bokningsbiljett. När en yrkesperson sänt dig ett bokningstillstånd ser du det på Maisas första sida.

Tidsbokning till munhälsovård

Via Maisa kan du utan bokningstillstånd boka tider till periodiska munhälsokontroller för barn och unga.

Hör dig för om övriga tider genom att sända ett meddelande till munhälsovårdens anställda.

Tidsbokning till vaccinering

Via Maisa kan du boka t.ex. en influensa- och coronavaccinering.

Dessutom kan du boka tider för de vaccineringar som ingår i vaccinationsprogrammet. Du kan också boka tid för en vaccination som du själv betalar.

Hur kan jag avboka eller omboka tider som jag bokat via Maisa?

Vissa tidsbokningar kan avbokas eller ombokas via Maisa.

I avsnittet Händelser ser du alla dina kommande och tidigare händelser inklusive tidsbokningar. Om det är möjligt att avboka eller omboka den aktuella tiden via Maisa, ser du alternativet Avboka/Omboka i bokningsuppgifterna när du klickar på tangenten Uppgifter.

Observera att vissa bokningar har en tidsgräns inom vilken avbokningen kan göras (t.ex. senast 2 dagar före den bokade tiden).

Kan jag förnya recept via Maisa?

Via Maisa kommer du direkt till MittKanta, där du förnyar recept. Gå till MittKanta via Din meny > Förnya recept > MittKanta.

Om du använder Maisa i webbläsare behöver du inte logga in separat för att gå till MittKanta. Om du använder mobilappen måste du logga in på nytt med stark autentisering när du går från Maisa till MittKanta.

Om du vill få en avisering när receptet har förnyats på MittKanta ska du göra inställningar för detta enligt instruktionerna på MittKanta. I Maisa kan du ange om du vill ha aviseringar om sådana recept som inte förnyats via MittKanta. Sådana är till exempel recept som förnyats under mottagningsbesök eller telefonsamtal.

Recept förnyas via det nationella Receptcentret. På så sätt säkerställs det att uppdaterade uppgifter om recepten alltid finns till hands, t.ex. expedieringsuppgifterna.

Se även: Vad påverkas av aviseringsinställningarna? Hur ändrar jag mina aviseringsinställningar?

Varför kommer man inte direkt till Mina Kanta-sidor med mobilappen?

För att logga in på Maisa krävs stark autentisering och du loggar in med identifieringstjänsten Suomi.fi. När du loggar in på Maisa med webbläsare gäller denna identifiering även om du går från Maisa till MittKanta i webbläsaren. Därför behövs ingen separat inloggning i detta skede, förutsatt att du går till MittKanta medan sessionen är i kraft (30 min).

Om du däremot använder Maisa med mobilapparat kommer identifieringstjänstens session att sparas i mobilappen. När du från mobilappen Maisa går till MittKanta öppnas Kanta-sidorna i webbläsaren och sessionen är alltså då inte längre i kraft.